Web Analytics

Waarom doe ik wat ik doe?

Pas geleden heb ik een ondernemerstraject gevolgd via het Sportbedrijf Rotterdam en daarbij kreeg ik nog weleens de vraag: yogadocent, (personal) trainer, groeps-buitensportlessen, gewichtsconsulent… waar richt je je nu eigenlijk op? Sommigen begrepen dit wel, anderen niet. Goede en begrijpelijke vraag aan een ondernemer. Tegelijkertijd merkte ik dat het me raakte, irriteerde. En dat als ik dat voelde, ik daar ongetwijfeld iets van kon leren.

Want waarom raakte het me dan zo? Ik raakte geïrriteerd, omdat ik dacht: snap het dan! Zie en begrijp je niet dat die dingen 1 zijn? Dat ze met elkaar te maken hebben. Bovendien zijn ze ook nog onderdeel van mijn verhaal. Dat ik al deze dingen zelf ben gaan doen, omdat ze noodzakelijk waren en zijn voor mijn gezondheid. En dus ook voor anderen.

Gezondheid: de juiste voeding, en de balans tussen inspanning en ontspanning

Door de Corona crisis werd dit ook allemaal weer getriggerd en ik merkte dat ik moeite had om dit alles te laten landen tot 1 verhaal. Deze crisis raakt het thema gezondheid. Maar wat wil ik nu vertellen en hoe dan? Ga ik er verschillende blogs over maken? Ik merkte dat ik nog meer geïnspireerd raakte om mijn verhaal te doen, mijn werk, maar dat werd me ook een stuk moeilijker gemaakt hierdoor. Bovendien raakt hetgeen er allemaal gebeurde mij ook emotioneel en merkte ik al gauw dat ik en mijn lijf tijd nodig had om alles te laten bezinken.

Uiteindelijk gebeurde dat vanzelf, ik was een week na de – we mogen niet meer naar buiten en #blijfthuis -, zo moe dat ik echt mijn rust moest pakken. Dat deed ik. Ik was doodop; online lesgeven en als ondernemer helemaal omschakelen, samen met nog wat omstandigheden in de familie, het kostte te veel energie.

Ik informeerde mijn klanten dat ik lessen en afspraken cancelde, waarvoor ik gelukkig veel begrip kreeg. Ik sliep veel, ging op de bank liggen, niks doen, huilen, voelen wat ik nou voel, uiten, met vriendinnen bellen om te uiten. En voor begrip, steun, troost en om samen verbinding te voelen. Daarna volgde nog meer rust door nog meer op de bank te liggen. Ik wist de discipline te vinden om niet toe te geven aan mijn ‘guilty pleasure’ als ik me heel rot voel (dat is McDonald’s halen eens in de zoveel tijd) en dus wel gezond te koken. Juist omdat de gezonde voeding mijn lijf geen stress geeft op de korte en lange termijn.

Ik mocht mijzelf vooral even zielig vinden. En mijn gevoelens er dus laten zijn, wat dat dan ook is. Om vervolgens trots te zijn wel gezond gekookt te hebben, mijn nog gezondere levensstijl aan te houden (minder tot geen granen/koemelk en juist veel groente, fruit, vis en noten). Met uiteraard af en toe een cheat momentje met wat chocola en een beetje chips. De koffie laten staan en enkel veel water gedronken. Kortom, los van dat ik al aardig gezond leefde, was ik blij dat ik zo mijn best deed en dat dit lukte met vallen en opstaan.

Rot en moe voelde ik me nog steeds en als ik down the drain ben, dan twijfel ik zon beetje aan alles en tegelijkertijd ook weer niet. En vind ik het ook fijn om te lezen. Dat geeft me overzicht en rust, ik zoek dan naar boeken, tijdschriften en informatie op het internet die me helpen begrijpen bij alles wat er in mijn hoofd omgaat. En dat is veel haha 😉.

Ironisch genoeg kwam ik uiteindelijk weer terug tot de basis van mijn eigen bedrijf en de basis voor mijzelf: namelijk dat alles in balans moet zijn. En dat gezond eten belangrijk is. Bewegen belangrijk. Ontspanning ook. En als er in deze en nog wat andere factoren disbalans is, ik uit balans raak.

Toen ik een persoonlijk verhaal over vermoeidheid las van iemand anders, was dit zo herkenbaar dat ik meteen geïnspireerd raakt en achter mijn laptop dook, ondanks dat ik me zo slecht voelde. IK was er weer. Ik voelde het weer, ik snapte het weer, ik was weer terug bij de basis.

Vermoeidheid en stress en mijn persoonlijke zoektocht

Jarenlang heb ik namelijk gezocht naar oorzaken voor mijn vermoeidheid. Ik ben altijd vrij sportief geweest, heb redelijk gezond gegeten, maar ik bleef tegen vermoeidheid aanlopen. En dan niet een beetje moe, maar supermoe. Wat resulteerde in een eerste keer diagnose ‘overspannen’ tijdens mijn tweede baan (ongeveer 2006 gok ik). Waar er aangegeven werd dat ik daarmee al een tijdje was doorgelopen. Lees: dat is niet zo best. Na een keer cognitieve gedragstherapie (waarvan echt de helft niet is blijven hangen, want ik was te moe), een paar jaar later nog een keer cognitieve therapie omdat ik me weer had gemeld dat het niet goed ging, kon ik mezelf toch ook wel bedenken dat ik meer nodig had dan dat. Maar niemand die me kon vertellen wat dan eigenlijk.

Je moet je er maar iets bij voorstellen of misschien spreek je zelf uit ervaring, maar geloof me: als je je zo ontzettend slecht voelt, tot op het punt dat je je uit bed moet slepen, je misschien eigenlijk wel niet meer wakker had willen worden, en je daar ontzettend depressief van wordt, dan blijf je wel zoeken. Althans, ik wel.

Uiteraard deed ik verschillende aanpassingen in mijn leven, om meer energie te krijgen, en minder energie te verliezen, zoals banen of relaties achter me te laten die niet goed voor me waren. Maar de klachten bleven toch (al niet dan sluimerend op de achtergrond) aanwezig.

Na uiteindelijk een burn-out in 2017 (niet gek als je je bedrijf begint naast een baan in de zorg die eigenlijk al teveel energie kostte), werd ik nog meer ‘verplicht’ en gemotiveerd om verder met mijzelf aan de slag te gaan. Ik ging aan yin-yoga doen en leerde onder andere hoe belangrijk ontspanning is, beter te leren voelen wat er in mijn lijf omgaat en hoe ik ontspanning steeds meer in mijn lijf en mind-set kon creëren.

Door allerlei alternatieve therapieën (in de volksmond zo genoemd, maar waarvan ik het een zeer denigrerende term vind, omdat ze mij meer verder geholpen hebben dan welke arts dan ook) aan te pakken, boeken te lezen en te blijven zoeken leerde ik mijzelf steeds beter kennen.

De impact van mijn verleden en heden

Verschillende gebeurtenissen uit het verleden en heden hebben tot op de dag van vandaag invloed op mijn geestelijke en lichamelijke gezondheid:

        – Alhoewel ik het wel grotendeels dacht achter me gelaten te hebben, heeft het seksuele misbruik binnen de familie tijdens mijn jeugd, wat ik heb meegemaakt, nog steeds een grote impact. Impact op wie ik geworden ben, de beschadiging en het trauma die het gegeven heeft, waarmee ik nog steeds aan de slag moet, omdat het anders met me aan de haal gaat. De impact die deze stress gehad heeft en hoe dit nog steeds kan vast zitten in mijn lijf. Hoe, en op welke manier dat bij mij werkt was een grote zoektocht en dat is het nog steeds.

       –  In 2019 stond opeens onverwachts de zedenpolitie voor de deur, met de ‘vraag’ of ik wilde getuigen over het misbruik. Omdat ik mijn eigen weg daarin geslagen was door onder andere in gesprek te gaan met de dader (die al bekend had) en het niet mijn keuze was om dit via een aangifte te doen, heb ik uiteindelijk ervoor gekozen om hier niet bij betrokken te willen worden. Nu gaf dit alles en de keuze daarover weer een hoop stress, maar al helemaal, omdat de politie besloot mijn telefoon af te gaan luisteren (dat is achteraf  bekend gemaakt), omdat ze bewijs wilden verzamelen. Geloof me, daar ga je je als slachtoffer niet beter van voelen. Wat dan ook  juridisch gezien zou mogen, ik had niet om al deze stress gevraagd en voelde me al helemaal als slachtoffer niet gerespecteerd in mijn keuze.

        – Het contact met mijn ouders en het verdriet erover dat ze mij nooit de emotionele steun hebben kunnen geven als kind, omdat ze dit nu eenmaal zelf niet geleerd hebben (met alle gevolgen van dien voor mij als volwassen vrouw), vraagt ook om aandacht en geeft nog steeds stress. Omdat ik merkte daarin niet voldoende mijzelf te kunnen zijn besloot ik ze dan voorlopig maar even een tijdje niet zien (2020).

        – Mijn wens om moeder te worden, mijn miskraam en de lange zoektocht wat nu allemaal precies invloed hierop heeft en wat ik hierin zelf kan doen. Ook dit geeft tot op de dag van vandaag veel stress en een hoop uitzoekwerk voor mezelf. Maar ook hieraan staat de basis aan ten grondslag of heeft in ieder geval een grote invloed, daar is ie weer: de balans tussen voeding, inspanning, ontspanning, etc…

Balans

Waarom ik dit nu deel? Het is mijn verhaal, dit is wie ik ben. En als je het helemaal leest, je wellicht snapt waarom de juiste voeding, slaap, stress-management, ontspanning en inspanning zo belangrijk zijn. Ik denk dat het wel duidelijk is, dat ik in mijn leven een ongelooflijk bizarre hoeveelheid stress heb gehad (en ik deel nu alleen de hoofdlijnen 😉) en dat ik inmiddels ervaringsdeskundige ben op wat dit met je gezondheid kan doen. En in hoeverre ontspanning, maar ook de juiste voeding (niet de juiste voeding geeft je lichaam namelijk stress) en de juiste hoeveelheid beweging (teveel geeft ook stress en te weinig ook) zo belangrijk is.

En dat dit alles aan de basis staat van onze gezondheid. Denk maar aan alle overeenkomsten van de blue zones.

Makkelijk?

Nee. En dat is een van de redenen dat ik mijn verhaal graag wil delen. Nee, het is niet makkelijk. Het is niet makkelijk om mijn koffie te laten staan, om heel veel groenten en fruit te eten, terwijl ik liever mijn tosti heb als lunch. Om voor het slapen gaan geen tv-series te kijken, maar yoga te gaan doen (oké, eerlijk is eerlijk, die gaat me inmiddels makkelijk af 😊). Om in plaats van een leuke roman, boeken te lezen over onveilige hechting die mij ontwikkelen en stimuleren tot zelfinzicht, om daarna toch maar weer extra aandacht te besteden aan mijn dosis zelfwaardering, om deze in balans te houden of weer te krijgen… .

Werkt het?

Ja. En ook dat is een van de redenen dat ik het graag wil delen. Hoe graag we ook allerlei andere dingen willen doen of willen horen, of uitvluchten of excuses zoeken. Terugvallen in ons oude gedragspatroon wat niet werkt. Snelle oplossingen, zoals toch maar weer gaan diëten terwijl dit nog nooit heeft gewerkt op lange termijn, ontspanning te zoeken in social media, troost te zoeken in suikerrijke en vette voeding, moeilijke gesprekken met familie te vermijden… .  De basis van jouw gezondheid begint bij een gezonde lifestyle op basis van de juiste voeding, inspanning en ontspanning, slaap en nog wat meer factoren die daar invloed op hebben. En uiteraard wat bij jou persoonlijk past en in welke stapjes. In 1 keer alles omgooien heeft namelijk nog nooit gewerkt, ook voor mij niet.

 

En goh, wat zou ik graag willen dat hier meer aandacht voor was. Want de cijfers over onze gezondheid in Nederland liegen niet. Er zijn cijfers verschenen dat 90% van de mensen die in het ziekenhuis/op de IC ligt vanwege Corona overgewicht heeft. En 1 op de 6 werknemers heeft last van burn-out klachten. Zo kan ik nog wel even doorgaan…

Vaak word ik daar best wel een beetje verdrietig van. Als ik daar te verdrietig van word dan weet ik dat het tijd is voor een stukje extra zelfzorg. En dat dan vanzelf weer de ruimte komt om te schrijven en weer te gaan doen in plaats van niks te doen (lees: balans, daar is ie weer 😉). En om daarna mijn werk weer te gaan oppakken en te doen wat ik graag doe: mensen in beweging te krijgen, te helpen ontspannen, te begeleiden bij afvallen en samen met hen een gezondere levensstijl aan te meten.

Net zo fijn als het voor mij was en is om ondersteuning te krijgen, waar ik hulp bij kan gebruiken, vind ik het net zo fijn en mooi om met veel liefde mijn eigen kennis en ervaring mee te geven aan anderen. En hen te ondersteunen en te begeleiden. En daar word ik dan weer heel vrolijk van 😊 .

 

Meer lezen? Wellicht ter inspiratie:

        https://www.voedingnu.nl/voedselveiligheid-kwaliteit/nieuws/2020/04/jaap-seidell-coronacrisis-wake-up-call-voor-overheid-bescherm-mensen-tegen-overgewicht-10114046?_ga=2.163602364.2032868495.1586116351-1965544143.1564672331#.Xod05ErGyKI.facebook

        https://fitforfertility.nl/

        https://energiekevrouwenacademie.nl/

        https://helenvanseksueelmisbruik.nl/

https://www.floraa.nl/blue-zones/ 

    Pin It on Pinterest

    Vind je Today Training leuk?

    Deel het dan met je vrienden